KAPADOKYA ÜNİVERSİTESİkapadokya.edu.tr/
KURUM VİDEOLARININ FARKLI KİŞİLERCE İZLENME SAYISI 372.356

Mütevelli Heyet Anlatıyor

Arkadaşlar merhaba, benim ismim Funda Aktan. Kapadokya Üniversitesi Mütevelli Heyeti Koordinatörüyüm. Üniversite sürecine başlamamızın temel nedeni, mesleki eğitimde bazı programlarda sürenin yetersiz olduğunu düşünmemizdi. İlk bu fikirle yola çıktık, çünkü hem liseden gelen öğrencilerimizin lisede eksik aldıkları temel becerilerinin tamamlanması hem de bazı mesleklerde mesleki eğitim verilebilmesi için iki senelik süre yeterli gelmiyordu.
Bazı programlarımızda dört yıl hatta belki de üç yıl, yani eğitimin gerektirdiği kadar bir süre eğitim vermek istiyorduk. Bunu yapabilmenin tek yolu, şu andaki mevzuatta veya kanuni yapıda, yüksekokul olmaktı.
Yani meslek yüksekokulu değil de örneğin sağlıkta sağlık yüksekokulu olmak veya havacılık alanında eğitim veriyorsa uygulamalı bilimler yüksekokulu veya havacılık yüksekokulu olmaktı. İlk bu ihtiyaçtan dolayı üniversiteleşme sürecini başlattık.
Kapadokya Üniversitesi, Nevşehir’de Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun mirası üstüne kurulan bir üniversite oldu. Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nda 2005 yılından beri eğitim veriyoruz. Şu anda yirmi altı değişik programda eğitimlerimiz var. Bu yirmi altı programı, temelde dört ana bölüme ayırıyoruz.
Bir tanesi havacılık programıdır. En çok tanındığımız programımız Havacılık Programı’dır. İkinci programımız Sağlık Programı’dır. Sosyal Hizmetler ve Hukuk diye adlandırdığımız; içinde Adalet Programımız, cezaevlerine koruma infaz memuru yetiştiren programımız ve Sosyal Hizmetler Programımız olan bir alanımız da var.
Bir de Kapadokya Programları Bölümü olarak adlandırdığımız, Kapadokya bölgesinin kalkınma planına koşut olarak açtığımız programların yer aldığı bölümümüz var. Bu bölümler, ilk başta söylediğim gibi, yirmi altı değişik program içeriyor. Bu programlarla uygulama ağırlıklı eğitim veriyoruz. Sektörlerle iç içe eğitim vermeye dikkat ediyoruz.
Eğitim programlarımızı güncelliyoruz. Hocalarımızı hem akademisyenlerden hem sektör çalışanlarından görevlendiriyoruz ki öğrencilerimiz sadece akademik bilgiyle değil, aynı zamanda sektördeki uygulamalı bilgiyle de donansın.
İşte bu kurduğumuz yapının üzerine, Uygulamalı Bilimler veya Sağlık Yüksekokulu gibi, lisans programlarında tüm tecrübemizi aktarabileceğimiz bölümler açmak istedik. Kapadokya Üniversitesi, Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun şu anda kurulu bulunduğu Mustafapaşa kasabasında faaliyete geçecek.
Mustafapaşa’yı biraz anlatmak istiyorum. Mustafapaşa, eski adıyla Sinasos, aslında 1923’teki mübadeleden önce Nevşehir’in en kalabalık, en zengin kasabalarından bir tanesi. O dönemden bugüne, iki yüz doksan civarında tescilli tarihi konak kalmış. Yani konaklardan oluşan bir kasaba.
Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun gelişmesi sırasında, biz bu kasabada yaygın bir kampüs düzeni kurduk. Yaygın kampüs düzeni deyince, gözde canlanmıyordur. Kasabadaki tarihi tescilli yapıları tek tek alarak, kiralayarak bu yapıların içerisine çeşitli bölümlerimizi koyduk.
Bugün Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun uzaktan eğitim programı, burada 1800’lü yılların sonunda yapılmış medreseden eğitim vermekte. Yani stüdyoları bir medresenin içinde. İdari binamız, eski tarihi bir bina olan Haralambos Konağı’nda.
Kampüs tamamen kasabanın içine yayılmış bir düzende. Bizim sınırlarımız, kampüs duvarlarımız yok. Bunun birden fazla avantajı var. Bir tanesi, tarihi binaları koruyoruz. Bunun bizim görevimiz olduğuna inanıyoruz ve kaynaklarımızı bu tarihi binaları ayağa kaldırmaya, restore etmeye ve ayakta tutmaya harcamayı, yeni bina yapmaya tercih ediyoruz.
Bu bizim için bir tercihti. Mecbur kalmadığımız yani çok büyük alanlara, hangarlara veya eğitim için çok özel alanlara ihtiyacımız olmadığı sürece bu konakları kullanmayı tercih ediyoruz. Şu ana kadar da burada büyüdük.
Bu yapının bir avantajı daha var. Kampüs kasaba halkına açık. Yani, kasabada yaşayanlar kampüse giriyorlar, çıkıyorlar. Öğrencilerimiz de bir kasabanın içerisinde yaşıyor. Bu bir avantaj. Türkiye’de kampüsümüzün benzerini bulamayız. Ancak İngiltere’de Oxford’un yapılanması veya Cambridge’in yapılanmasıyla kampüsümüz kıyaslanabilir diye düşünüyorum.
Kapadokya Üniversitesi’nin büyümesiyle birlikte, önümüzdeki beş yıllık süreçte, şu anda dört bin civarında olan öğrencimizin sekiz, dokuz bin sayılarına ulaşmasını bekliyoruz. Bu bizim en ileri hedefimiz. Bu öğrenci sayısına ulaşmak için yeni dersliklere, işliklere, uygulama alanlarına ihtiyacımız olacak.
Bu yapıyı da Mustafapaşa’da kuramayacağız. Artık bu tarihi koruma alanından çıkıp Nevşehir’in başka bölgelerine de yayılacağız. Nevşehir Merkez’de yetmiş beş dönümlük bir alanımız var. Burada çeşitli binalarımız yapılacak ve zaman içerisinde yüksekokulları buraya taşımayı planlıyoruz.
Fakültelerimiz Mustafapaşa’da devam edecek. Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nda, şu anda eğitim vermekte olduğumuz Aşçılık Programı’nın büyütülmüş olarak Gastronomi, programını açmayı hedefliyoruz.
Aşçılıkta başarılı ve ödüller alan bir programımız var. Buradaki deneyimimize de güvenerek Uygulamalı Bilimler Yüksekokulumuzun altında Gastronomi ve Mutfak Sanatları programı açacağız. Bu programımız Göreme’de yapılacak olan Göreme Belediyesi tarafından bize tahsis edilmiş olan uygulama mutfağında açılacak. Yani bizim Nevşehir ilindeki hedeflediğimiz kampüs yapılanması Mustafapaşa Kasabasında, Göreme’de Aşçılık uygulama alanı, aşçılık veya gastronomi ve mutfak sanatları uygulama alanı, uygulama mutfağı ve Nevşehir Merkez’deki ana kampüs olarak yapılanacak.
Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun çok iddialı olduğu alanlardan bir tanesi havacılık alanı. 2008 yılında havacılık alanında programları açmaya başladık. İlk açtığımız program Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiydi. Ardından Uçak Teknisyenliği Programı ve Kabin Hizmetleri Programı geldi.
En son da, Uçuş Harekat programı açtık. Bu programları açıp öğrenci almaya başladığımız dönemden itibaren, İstanbul’da havacılık sektörüyle iç içe olma ihtiyacımız doğmuştu.
Bizim bütün programlarımızda uygulama eğitimi, eğitim programımızın, eğitim müfredatımızın ana noktasını oluşturur. Her bir programımızda uygulama olmasına dikkat ederiz ve mümkünse bunun sektörün içerisinde yapılmasını isteriz.
Uygulama denildiğinde iki şey anlıyoruz. Birincisi okulun kendi bünyesinde yapılan uygulamalar, kendi işliklerinde, kendi atölyelerinde yapılanlar. İkincisi sektörün içinde yapılan beceri eğitimleri. Biz öğrencimizi sektöre göndermeden önce okulda, kendi uygulamalarımızı yapıp ardından beceri eğitimi için sektöre gönderiyoruz.
Havacılık alanında da bunu yaptık ve Sabiha Gökçen Havalimanı’nın içerisinde bir küçük kampüs oluşturduk. Bu kampüs tamamen havacılık programlarının kampüsü. Nevşehir’deki öğrencilerimizin Sabiha Gökçen Kampüsü’ne gelerek uygulama eğitimlerini alma imkanları var. Ayıca Sabiha Gökçen Kampüsü’nde doğrudan eğitim alma imkanı da var öğrencilerimizin.
Burada eğitim alan öğrenciler hem derslere giriyorlar kampüste hem de havaalanının kalabalık saatinde, havaalanında destek personeli olarak çalışabiliyorlar. Part-time çalışabiliyorlar. Bu da şöyle bir avantaj getiriyor, öğrenci iki yıllık mesleki eğitimini bitirdiği zaman elinde bir de sektör deneyimi oluyor.
Piyasaya çıktığında zaten sektörleri tanıyor oluyor, iş aramaya başladığında sektörü iyi biliyor oluyor. Bir de bunun yanında şirketler de öğrenciyi tanıyor oluyor. Hem eğitime hem iş hayatına benzer okul mezunlarından gerçekten iki adım önde başlamış oluyorlar.. Sabiha Gökçen Yerleşkemizin yakınında Savunma Sanayi ve İstanbul Ticaret Odası’nın ortaklığında açılmış İstanbul Teknopark mevcut.
İstanbul’daki bir sonraki hedefimiz, Teknoparkın içerisinde de öğrencilerimizi var etmek. Yani öğrencilerimizin Teknoparktaki şirketlerle, orada araştırma yapan şirketlerin temel elemanı olmaları için, şirketlerle bağlantıya geçmek ve öğrencileri orada da uygulamalara sokarak hem gelecekte bu şirketlerin ihtiyaç duyacakları elemanların niteliklerini öğrenmek hem de öğrencilerimizin gelecekte bu sektörlerin, özellikle havacılık sektörünün gelişimini görmelerini sağlamak.
2018-2019 akademik yılında, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’yle eğitime başlayacağız. İlk fakültemiz bu olacak. Fakat altındaki İşletme ve İktisat programlarını şu anda açmayı düşünmüyoruz. Bizim asıl odağımız, siyaset bilimiyle ilgili programlar. İlk yılda Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi ile Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler programlarını açacağız.
Buradaki hedefimiz bölge uzmanı yetiştirmek. Bu fakülteyi desteklemek üzere ardından Beşeri Bilimler Fakültesi’ni açmayı planladık. Beşeri Bilimler Fakültesi’nin altında da ilk etapta bölge dillerine yönelik programlar açılacak. Yani, Arapça, Farsça, Rusça mütercim tercümanlık veya Arap Dili Edebiyatı, Rus Dili Edebiyatı gibi bölümleri planladık. Bunun yanında Tarih Bölümüz de açılacak.
Bu iki fakültenin bir sinerji yaratacağına inandık. İlk beş yılda ilk açacağımız ilk iki fakülte bunlar. Bunların hemen yanında veya gene bu sene başlayarak Uygulamalı Bilimler Fakültesi açılacak. Uygulamalı Bilimler Fakültesi’nin altında, Kapadokya Meslek Yüksekokulu’ndaki tecrübemizle ileriye taşıyabileceğimizi, geliştirebileceğimizi düşündüğümüz bölümlerimiz var.
Bunlardan iki tanesi, uçak teknisyenliğiyle ilgili. Bir tanesi Uçak Gövde Motor Bölümü diğeri ise Uçak Elektriği Elektroniği Bölümü. Bu bölümler meslek yüksekokulumuzdaki iki yıllık programların daha gelişmişi gibi değerlendirilebilir.
Eğer havacılıkla ilgilenenler varsa b tipi teknisyen yetiştirmek üzere bölümler olacak. Uygulamalı bilimlerdeki üçüncü programımız da Mutfak Sanatları ve Gastronomi Bölümü. Bu da yine Kapadokya Meslek Yüksekokulu’ndaki tecrübemizi aktaracağımız bir bölüm.
Ardından açacağımız yüksekokul, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu olacak. Ona da, bu yıl içerisinde üç programla başlayacağız ve büyüteceğiz. Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Nevşehir Merkez Yerleşkesi’ne taşınacak bir okulumuz olacak.
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, üçüncü fakültemiz. Diğer iki fakültemizden sonra gelecek. Meslek yüksekokulumuzda Mimari Restorasyon programımız var. Buradan yola çıkarak yapmak istediğimiz bir bölüm.
Kapadokya Bölgesi doğal bir laboratuvar. Özellikle restorasyon konusunda eleman ihtiyacı olan, tecrübe ve uygulama yapma imkanının çok olduğu bir yer. Kasabamız da öyle. Mimarlık ve Tasarım Fakültesi’nin altında açacağımız Mimarlık Bölümü’nü bu amaçla kurduk. Önce fakültede mimarlık eğitimiyle başlayacağız. Daha sonra yüksek lisans ve doktorada restorasyon alanlarına yönelmek istiyoruz.
Üniversite olarak araştırma merkezlerine çok büyük önem veriyoruz. Araştırma merkezlerinde hem Türkiye’ye yönelik hem de özel olarak kendi bölgemizin kalkınmasına yönelik çalışmalar yapıyoruz. Bu araştırma merkezlerimizden iki tanesinden özellikle bahsetmek istiyorum.
Birincisi, Sıcak Hava Balonu ve Hava Gemisi Araştırma Merkezi. Bu merkezimiz Kapadokya Bölgesi’nin çok meşhur olduğu sıcak hava balonlarına ilişkin bazı çalışmalar yürütüyor. Bunlardan en önemlisi, Slot Hizmet Merkezi.
Slot Hizmet Merkezi, bu merkezin altında faaliyet gösteren, yirmi dört saatlik periyodlarla, yani yedi gün yirmi dört saat boyunca açık. Nevşehir hava sahasındaki balon slotlarını kontrol ediyor, verileri topluyor ve bu verileri Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’yle paylaşıyor. Böyle bir hizmeti var.
İnsansız Hava Aracı Araştırma Merkezimiz, Türkiye’de ilk ve tek merkez. Bu merkezin altında da yine Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’yle birlikte, Türkiye’deki insansız hava araçlarının kaydı ve uçuş izinlerinin takibi ve verilmesine ilişkin bir yazılım geliştirmesi yapıyoruz.
Merkezimizin orta vadedeki hedefi, insansız hava aracı üretmek. Bunu da tabi yüksekokulumuzun bünyesinde bulunan Uçak Teknisyenliği Programı ve havacılıktaki diğer programlarımızdaki hocalarımızın desteğiyle, onların çalışmalarıyla yürütüyoruz.
Yerleşkemizin olduğu Kapadokya Bölgesi, İç Anadolu’nun tam ortasında bir bölge. Fakat civarındaki illerden, ilçelerden şöyle önemli bir farkı var: Kapadokya kültürel aktivitelerin çok zengin olduğu, spor aktivitelerinin çok zengin olduğu bir bölge. Aynı zamanda da birçok milletten insanları barındıran bir bölge.
Yabancıların da çok olduğu, çok turist alan, kültür turizminin çok yoğun yapıldığı bir bölge. Dolayısıyla Kapadokya’da gelip eğitim alan öğrenciler, iyi bir eğitim almanın yanında, büyük illerden geliyorlarsa da küçük illerden geliyorlarsa da farklı bir ortama giriyorlar.
Çok uluslu ve çok çeşitli aktivitesi olan farklı bir ortam. Bu ortamda, öğrencilerimiz çok alışık olmadıkları spor aktivitelerine yönelebilirler. Mesela ata binebilirler. Kapadokya Meslek Yüksekokulu’nun Atçılık Programı var. Bu programın etkinliklerine katılabilirler. At binmeyi öğrenebilirler. Erciyes’e gidip kayak yapabilirler. Okuldaki zumba derslerine katılabilirler. Etkinlik bizim için çok önemli.
Programlarımızı şöyle değerlendiriyoruz: Kapadokya Üniversitesi, eğitimin yanı sıra, öğrencinin yüksek öğretim hayatını zenginleştirmek için çok çeşitli etkinlikler de planlıyor. Bizden mezun olacak olan öğrencilerin ders notlarının yanında etkinlik puanı da alması gerekiyor. Öğrencinin bu etkinlik puanını alabilmesi için de öğrenciye çok çeşitli imkanlar sunuyoruz.
Programlarımızda hocalarımızın, her bir bölümde belirli sayıda program etkinliği yapma zorunluluğu var. Bu, okul olarak 2011’den beri yürütmekte olduğumuz bir sistem. Her program, kendi eğitimini derinleştirmek, zenginleştirmek için seminerler, konferanslar, paneller düzenliyor.
Bunun yanında, Kültür Spor Dairesi’nin düzenlediği etkinlikler var. Hepsi birleştirildiğinde üniversitemiz hem eğitim olarak hem de kültürel veya sportif aktivite zenginliği olarak doyurucu bir yükseköğretim deneyimi sunuyor. Bu sene sınava girecek olan tüm öğrenci adaylarına başarılar diliyorum.